Kategorier
Robert

Dag 3: Kim il Sungs staty

Jag vet inte riktigt vad Mansudae betyder men det verkar vara ett viktigt ord då ordet förekommer väldigt ofta. Mansudae kallas även den jättestora statyn av Kim il Sung som finns i Pyongyang. Vi gick dit efter fontänparken, och statyn är verkligen imponerande stor! 20 meter hög, det kanske inte låter så enormt men, tja, det är det.

Givetvis fick vi ställa upp på led framför statyn och buga inför statyn. Vi fick dessutom en lektion i hur man fotograferade, igen. Ingen halv staty på bild utan endast hela! Jag hade mitt vidvinkelobjektiv på kameran och stod väldigt nära och tog en bild. Guiden såg det och småsprang fram till mig för att säga åt mig att backa! Jag visade att jag fick med hela statyn i bilden i alla fall och då blev han glad.

Statyn står på en kulle som heter Mansudae Hill eller kort Mansu Hill. Därifrån var det ganska fin utsikt över resten av staden.

Idag var vi verkligen aktiva och åkte mellan en massa olika sevärdheter. Det var kul att vara inne i staden Pyongyang och åka runt. Klart bättre än att åka i flera timmar ut på landsbygden för att se nåt hyfsat ointressant och sen tillbaks igen, som presentutställningen på morgonen.

Man hör ju aldrig något bra om Nordkorea utan det är bara elände hela tiden. Det kanske kan vara svårt att tänka sig att det faktiskt finns en massa riktiga människor som har sin verklighet just här. Nordkorea har numera till och med erkänt öppet att man har problem med mattillgången. Undrar hur det fungerar i praktiken för de som bor här i huvudstaden. För oss här ser allt bra ut. Självklart ser vi inget av eländet.

Sino-Korean Friendship Tower

Nordkorea gillar sin granne Kina. De slogs tillsammans mot ondskan USA i koreakriget på 50-talet, och vann förstås stort enligt Nordkorea själva. Det är förresten fortfarande krig eftersom inget fredsfördrag skrivits under. Det är endast vapenstillestånd och det har så varit sedan 1953.

Nordkoreanerna har byggt ett torn som på engelska kallas för Sino-Korean Friendship Tower. Där hedrar de minnet av de kinesiska soldater som så djärvt ställde upp i kriget mot USA (detta återkommer hela tiden, tydligen var inte kriget mot Sydkorea utan uteslutande mot USA).

Vi fick ställa upp oss i ett rakt led och buga inte mindre än tre gånger framför vänskapstornet. Jag lär får träningsvärk efter allt bugande.

Man kunde även gå in i tornet och titta på mycket fina väggmålningar med krigsmotiv, samt även en bok med namnen på många av de kinesiska soldater som dött i strid. Där kan man bland annat hitta namnet Mao Anying. Han var son till Kinas ledare Mao Zedong och dog alltså i koreakriget.

Pyongyang har även en triumfbåge, dit vi åkte härnäst. Den stor mitt i en rondell, och vi fick aldrig komma riktigt nära den utan stod på gatan utanför rondellen och tittade. Den är väldigt stor, faktiskt större än triumfbågen i Paris. Triumfbågen i Pyongyang byggdes till minne av det koreanska motståndet under ockupationen av Japan, och givetvis för att hylla presidenten Kim il Sungs roll i det hela.

Vid det här laget började jag känna att det blev ganska mycket på en gång. Vi åkte fram och tillbaks mellan olika sevärdheter och guiderna babblade på hela tiden. Jag fick det mesta översatt antar jag men jag har en förmåga att inte lyssna så noga när det bara handlar om årtal och liknande.

Där vi stannade fanns det även en turistbutik. Vi har stannat vid några såna tidigare, men det har inte varit så spännande. Denna var inget undantag utan det var mest tråkiga och ganska dyra souvenirer. Jag köpte ingenting denna gång.

När vi stod utanför butiken och väntade på alla andra så hände något märkligt. En grupp på ca 10 nordkoreanska kvinnor kom längs med gatan. De stannade, böjde sig ner och började frenetiskt skrubba kantstenen som gick längs med trottoaren. Kvinnorna satt med kanske en meters mellanrum och skrubbade med borstar. De hade även hinkar med vatten med sig för att skölja kantstenen. Efter några minuter reste de sig upp och gick vidare.

Nordkorea har ingen arbetslöshet och jag vet varför.

Inledning: Fyra dagar i Nordkorea
Dag 1: Gränskontroll
Dag 1: Första staden Sinuiju
Dag 1: Tågresa till Pyongyang
Dag 2: Gränsen mot Sydkorea, DMZ
Dag 2: Kim Il Sungs födelseplats och besök på skola
Dag 2: Arirang Mass Games
Dag 3: International Friendship Exhibition
Dag 3: Pyongyangs tunnelbana
Dag 3: Kim il Sungs staty
Dag 3: Juche-tornet
Dag 4: USS Pueblo och tågresa hem